28.08.2020, 10:36

Інструкція користувача: майданчик публічних закупівель Prozorro

Дмитрий Михайлов | Всі новини автора

Prozorro - це електронний майданчик, де проходять процедури державних закупівель, публікуються звіти про укладені договори й річні плани закупівель.

Користуватися даною системою можуть будь-які суб'єкти господарювання (юридичні та фізичні особи-підприємці), органи державної влади та місцевого самоврядування. 

Хто зобов'язаний користуватися Prozorro

Пороги закупівель

Майданчик Prozorro дає можливість здійснити...

Моніторинг державних закупівель: Модуль аналітики BI

На що звернути увагу в першу чергу

Подивіться видеоурок з аналізу закупівель в Prozorro:

Хто зобов'язаний користуватися Prozorro

Відповідно до Закону України «Про державні закупівлі» замовниками придбання товарів, робіт і послуг в системі в обов'язковому порядку є органи державної влади, органи місцевого самоврядування та органи соціального страхування, створені відповідно до закону, а також юридичні особи (підприємства, установи, організації) і їх об'єднання, забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій або комерційній основі, при наявності однієї з таких ознак:

  • юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів;
  • органи державної влади або органи місцевого самоврядування, або інші замовники мають більшість голосів у вищому органі управління юридичної особи;
  • в статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.

До замовників також відносяться юридичні особи та/або суб'єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання та відповідають хоча б одній з таких ознак:

органам державної влади, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування належить частка в статутному капіталі підприємства в розмірі більш ніж 50 відсотків або такі органи володіють більшістю голосів у вищому органі суб'єкта господарювання, або правом призначати більше половини складу виконавчого органу чи наглядової ради підприємства.

Будь-який інший суб'єкт господарювання може скористатися системою Prozorro для проведення закупівель.

Пороги закупівель

  • Очікувана вартість закупівлі від 1 копійки до 50 тис. грн

Замовники публікують у системі Звіт про договір про закупівлю або Звіт через Прозорро.Маркет.

  • Очікувана вартість тендера від 50 тис грн до 200 тис. грн, для товарів та послуг, та робіт – до 1,5 млн грн.

Замовники проводять спрощену закупівлю, або публікують Звіт про договір, або Звіт через Prozorro Market. Приймають рішення щодо типу проведення закупівлі на свій розсуд.

  • Очікувана вартість предмета закупівлі товарів, послуг від 200 тис. грн. до 133 тис. євро, а робіт – 1,5 млн грн. до 5 150 млн євро.

Типи процедури закупівлі та її пороги для замовників, які діють в окремих сферах господарювання (замовників-монополістів)

  • Очікувана вартість закупівлі від 1 копійки до 50 тис. грн

Замовники публікують у системі Звіт про договір про закупівлю або Звіт через Прозоро.Маркет.

  • Очікувана вартість тендера від 50 тис грн до 1 млн. грн, для товарів та послуг, та робіт – до 5 млн грн.

Замовники проводять спрощену закупівлю, або публікують Звіт про договір, або Звіт через Prozorro Market. Приймають рішення щодо типу проведення закупівлі на свій розсуд.

  • Очікувана вартість предмета закупівлі товарів, послуг від 1 млн. грн, до 133 тис. євро, а робіт – 5 млн грн, до 5 150 млн євро.

Увійти з систему можна здійснити за посиланням https://prozorro.gov.ua/

Майданчик Prozorro дає можливість здійснити пошук:

  • Планів закупівель замовників;
  • тендерів

Закупівлі здійснюється відповідно до річного плану. Сам план, програма, зміни до нього оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель протягом п'яти днів з дня їх затвердження. Тому, якщо ви перевіряєте якусь закупівлю, краще почати з перевірки оприлюднення плану та програми на сторінці. Саме тут всі замовники зобов'язані оприлюднити інформацію про заплановані закупівлі від однієї копійки. При цьому, річний план і додаток до нього повинні бути розміщені в оголошенні закупівлі або звіті про укладений договір.

Пошук планів закупівель можна провести по:

  • Ключевому слову (найменуванню замовника, коду ЄДРПОУ)
  • Номерам кодів державних класифікаторів продукції і послуг
  • Номеру плану
  • Періоду закупівлі
  • Заказчіку
  • Регіону
  • Тіпу процедури

Пошук тендерів можна провести за наступними критеріями:

  • Ключовим словом (найменуванню замовника, коду ЄДРПОУ)
  • Інтервалу вартості
  • Номерами кодів державних класифікаторів продукції і послуг
  • Номером закупівлі
  • Періоду закупівлі
  • Замовнику
  • Регіону
  • Статусу закупівлі

  • Типу процедури

Для пошуку одночасно можна вибрати ряд критеріїв.

Вибравши критерії пошуку, отримуємо список всіх тендерів, що задовольняють заданій умові

Вибравши певний запис, отримуємо картку тендера

У картці зображена вся інформація про закупівлю

  • Предмет закупівлі
  • Тип процедури
  • Інформація про замовника

Тут можна вибрати всі закупівлі, проведені цим замовником

  • Обгрунтування неконкурентної процедури
  • Предмет закупівлі. Як ми бачимо в даній закупівлі фігурує 4 лоти.

  • Інформація про лот, найменування, сума, обсяг, умови постачання.
  • Критерії вибору переможця

Для вибору іншого лота за цією закупівлі, необхідно перейти на іншу закладку в картці

Крім цього можна подивитися звіт про проведення процедури

  • Протокол розкриття пропозицій
  • Повідомлення про намір укласти договір

  • А також дані за укладеним договором

Якщо були проведені оплати за даним договором їх можна побачити, перейшовши за посиланням 

«Перевірити оплати»

В кінці картки є інформація про внесення змін до укладеного договору із закупівлі.

Повідомлення про внесення змін можна подивитися, натиснувши на посилання HTML

Моніторинг публічних закупівель: Модуль аналітики BI

Можна дуже довго з пошуку на майданчиках ProZorro вибирати тендери й звіти про договори, щоб порівнювати ціни, учасників, що не відбулися процедури. Але краще скористатися модулем аналітики.

bi.prozorro.org

prozorro.gov.ua → Моніторинг → Перейти до модулю аналітики

Всі ці інструменти, які розроблялися і підтримуються командою Transparency International Україна.

Модуль BI інтерактивний. У ньому можна аналізувати дуже багато даних, при цьому робити вибірки, наприклад, за датою, регіону, замовнику та іншим показникам.

Вся аналітика візуалізована, тут є графіки та діаграми, причому вони інтерактивні.

Отже, BI може виконувати аналіз в будь-яких розрізах, шукати й фільтрувати, досліджувати історію постачальника, замовника, подивитися які групи товарів купувалися, на кого були скарги та від кого, і безліч інших даних.

Для чого це потрібно?

Звичайно, потрібно будь-якій людині, яка цікавиться закупівлями. Чесному замовнику, який хоче проаналізувати ціни й виставити оптимальну початкову в картці тендера, учасникам, які можуть тут знайти цікаві тендери, інформацію на замовників. А також громадським і журналістам, яким за невеликий час можна знайти тему для цікавої статті.

Отже, заходимо на головну сторінку bi.prozorro.org

Ми бачимо загальна кількість процедур в системі, економія — розраховується для конкурентних процедур, очікувана вартість, кількість організаторів, учасників, пропозицій.
Елементи управління:

  • вибір кількості днів від оголошення процедури
  • допороговість
  • конкурентність
  • статуси (завершення, неуспішні, в статусі проходження)

Також можна вибрати показник, за яким будуються всі діаграми:

  • кількість процедур (за замовчуванням)
  • очікувані пропозиції
  • економія

Нижче ви побачите діаграми рейтингів організаторів, статусів процедур, динаміки очікуваної вартості.

Всі ці показники за стандартом ви бачите по Україні в цілому. Якщо ви виявите на одну з областей карти (правий нижній кут), то зробите вибірку по регіону.

Вибірка по Луганській області

Тут ми бачимо, що відразу змінився рейтинг організаторів: Луганська ОДА вийшла на перше місце. Натисніть на стовпець і відразу побачите всю інформацію про закупівлі.

До того ж вгорі з'явився ще один фільтр, значить і діаграми тепер показують дані саме по Луганській облдержадміністрації.

Цей фільтр можна прибрати, натиснувши на хрестик, і ми знову повертаємося до Луганської області.

Показники для моніторингу

Це тільки перший лист аналітики, який називається «Показники», проте є й інші:

  • типи процедур,
  • оприлюднення торгів,
  • визначення переможця,
  • неконкурентні процедури,
  • аналіз,
  • аналіз вимог і скарг,
  • конкуренція в успішно завершених тендерах,
  • картка організатора,
  • організатори,
  • учасники,
  • тендери,
  • географія (організатори та учасники),
  • GPA аналіз,
  • відбори (можна вибрати по фільтрам).

Наприклад, журналіст отримав завдання написати статтю про тендери у 2017 році на найбільші суми в Луганській області. Хто їх проводив, за якою процедурою і хто став переможцем.

Давайте зайдемо на лист — ПОТРЕБИ (нагадаю, що ми як і раніше в Луганській області).

Клацнем мишкою на Управління стовпцями, бачимо список показників в таблиці (сірим — ті, що в таблицю не ввійшли).

              

Давайте внесемо в таблицю Очікувану вартість, Організатора та Переможця, перетягуючи ці пункти вгору на бажане місце. Ми тепер отримали іншу таблицю з потрібними нам стовпцями.

Не забудьте вибрати період, адже нам потрібні закупівлі тільки за 2017 рік.

Тепер відсортуємо таблицю по Очікуваної вартості (клацніть на шапку цього стовпчика).

Тепер ми бачимо самі «дорогі» закупівлі в Луганській області та інформацію про них:

  • що закуповувалося
  • посилання на тендер
  • очікувана вартість (може значно відрізнятися від остаточної)
  • організатор закупівлі
  • переможець
  • посилання на відгук (якщо його залишили)
  • конкурентність процедури
  • дата публікації процедури
  • статус (завершена, не відбулася).

Як бачимо, в десятці організаторів найдорожчих тендерів — вугільні підприємства.

Але серед конвеєрних стрічок та іншого шахтного устаткування ми помічаємо будівництво будинку: «Будівництво житлового будинку № 16Б в мікрорайоні №7, м. Рубіжне, Луганської області (завершення будівництва)» та тендери по цій роботі в лютому, березні й червні 2017 року.

Лютневий тендер не відбувся, тому що документи компаній не відповідали тендерній документації. Щоб це «зрозуміти» треба пройти по посиланню в таблиці на тендер https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2017-02-15-000368-a, а далі пройти по посиланню «HTML» в рядку: Друкувати звіт про результати проведення процедури PDF ● HTML

I ми бачимо таку інформацію:

Якщо перейти за посиланням в таблиці на другий «доконаний» тендер, то побачимо хто брав участь в тендері й переміг:

Повідомлення про намір укласти договір, його сумі, список договорів і змін до них, а клацнувши на посилання «перевірити оплати», ви побачите, скільки грошей вже було перераховано підряднику з бюджету.

Всі документи ви можете переглянути та видрукувати.

Залишилася у нас третя незрозуміла закупівля на таку ж очікувану суму — понад 51 млн грн в червні цього року. До того ж вона неконкурентна і, перейшовши за посиланням, ми бачимо тільки звіт про укладений договір на авторський нагляд на суму 54 172,80 грн. Це вже не перший раз відділ капбудівництва ЛОДА виставляє договори проєктів, технагляд, вказуючи в якості очікуваної суми — всю суму робіт по ремонту або будівництва.

Рада для журналістів і громадських діячів: окремо подивіться неконкурентні процедури, дайте відповідь на питання: чому багатомільйонні угоди укладалися шляхом переговорів, а не конкурентних торгів?

Перевірка учасників

Дані про будь-яку юридичну особу ми можемо дізнатися з багатьох джерел:

1. Кабінет Мін'юсту (дуже довго проходить перевірка, не робот ви)

2. https://odnodata.com/ukr_uo/search - бере інформацію з відкритого реєстру data.gov.ua

3. youcontrol.com.ua (велика частина платна)
Картинка

4. opendatabot (робот в Messenger, Telegram, Viber, Skype)

Вибираємо лист «Учасники», бачимо таблицю з учасниками в закупівлях по Луганській області в 2017 році. Кожен стовпець можна відсортувати за зростанням / спаданням, а також здійснити в ньому пошук, наприклад, знайти конкретну фірму або підприємця.

Щоб дізнатися інформацію про учасника, перейдіть за посиланням «Перевірити».

Наприклад, перевіримо ТОВ «інвест-север», який виграло пропозицій вже на 41 млн грн.

Ми можемо подивитися не тільки реквізити підприємства і ПІБ директора, а й історію змін, а також посилання на судові документи, в яких фігурує ця компанія. В цьому випадку ми бачимо, що ведеться кримінальна справа по заволодінню бюджетними коштами.

У деяких учасників процедур закупівель сотні таких кримінальних історій. Наприклад, у ТОВ «БаДМ», яке продало фармацевтичному комунальному підприємству Луганщини лікарських препаратів на суму 150 млн. Грн. !!! Посилання на звіт про договір https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2017-03-03-000081-c

На що ж звернути увагу в першу чергу:

1. На дроблення предмета закупівлі на частини з метою уникнення торгів

Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення надпорогових процедур. Для цього потрібно перевірити, як планування замовника, так і його забезпечення в фінансуванні. Щоб знайти можливий поділ, потрібно скористатися пошуком. Вибирати відповідний код класифікатора предмета закупівлі, код ЄДРПОУ замовника і здійснити пошук за календарний рік.

Однак, навіть якщо було знайдено кілька закупівель, які в сумі перевищують поріг для проведення закупівель відповідно до вимог Закону, не потрібно робити передчасних висновків про порушення. Потрібно дослідити природу їх виникнення і терміни їх фінансування. Якщо замовником навмисно здійснено поділ, при цьому він знав про те, що річна потреба є більшою ніж перша закупівля — це дроблення. Але потрібно пам'ятати й про непередбачувані закупівлі, що не залежать замовника. Наприклад, аварійні роботи або потреба, яку неможливо було передбачити на момент планування і проведення першої закупівлі.

2. Терміни при проведенні закупівель

Буває так, що організатори не витримують терміни. Законом визначено, що мінімальний термін для подачі пропозицій при надпорогових закупівлях становить 15 днів до дня розкриття пропозицій. При цьому, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує для товарів і послуг - 133 тисяч євро, для робіт - 5150000 євро, такий термін повинен становити не менше 30 днів.

З дати опублікування повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно пройти не менше 10 днів до укладення самого договору. Однак, є винятки для переговорної процедури закупівлі — не менше 5 днів. Це тоді, коли переговорна закупівля пов'язана з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, а також у разі закупівлі нафти, нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг з її передачі та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, послуги з централізованого опалення, послуг поштового зв'язку, поштових марок та маркованих конвертів, телекомунікаційних послуг, в тому числі з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та / або водовідведення, та послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування.

При цьому, для відкритих торгів договір може бути укладений не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю. Для переговорної процедури цей термін становить 35 днів.

3. Тендерна документація

Ще до проведення аукціону та визначення переможця аналіз документації дозволяє зробити загальне уявлення про хід закупівлі. Дуже часто замовники, наприклад, прописують конкретну торгову марку товару, який планується придбати, визначають дискримінаційні вимоги в документації. Все це заборонено законом і вимагає особливої уваги.

4. Пропозиції учасників торгів

Відхилені та визнані переможцями пропозиції учасників аналізуйте на відповідність вимогам документації замовника. З його боку має бути рівне ставлення до пропозицій всіх учасників. Саме це і необхідно аналізувати. Особливу увагу слід приділити датою завантаження учасниками документів, адже, часто документи, яких не вистачає в складі пропозиції, завантажуються учасниками з дозволу замовника. Такі дії є порушенням Закону.

Також, потрібно проаналізувати пропозиції учасників на предмет змови, що призводять до спотворення результатів торгів.

5. Договір і його виконання

Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції переможця. Договір вимагає аналізу, адже, по ньому буде проведена оплата. Законом визначено виняткові випадки для внесення змін в договір і передбачені випадки його недійсності. Зміни взагалі нечасті, тому їх теж потрібно аналізувати на завищення ціни, зміни в кількості товарів і інші істотні умови.

Простіше перевірити ціни на товари, використовуючи загальнодоступні посилання в мережі інтернет. Однак, потрібно пам'ятати, що не завжди завищена ціна свідчить про переплату коштів, адже в ціні договору, наприклад, може бути передбачене доставлення, упаковування, а також різні ризики.

нет
Теги новин: